על הכיפאק כתב: ↑17 מאי 2022, 09:03
1. "התנועה הציונית היא תנועה קולוניאליסטית" - כמו שאני מבין קולוניות הן התיישבויות אשר עדין שייכות למקור מוצאם. דרא"פ, אלג'יר סינגפור, כל איזורי יבשת אמריקה בערך ועוד. האיזורים האלה נשלטו ונוהלו מרחוק ע"י כובשיהם. כמו אנגליה הולנד פורטוגל וכו' ולכן קוראים להן קולוניות. מדינת ישראל אינה קולוניה היא מדינה בשם עצמה.
2. למה אתה מתכוון 'טיהור אתני'? אין כאן דילול אוכלוסייה ע"י רצח וגם לא גיור מאסיבי של משפחות מוסלמיות בעל כורחן. מה הכוונה טיהור אתני?
3. 'פירוק הרעיון הציוני' נשמע מאוד כמו קריאה למלחמה וחורבן למדינת ישראל. האם בכך אתה רוצה?
4. לא כלכך הבנתי מה החזון שלך בקשר למה יהיה פה. 'השוואה של מעמדם האזרחי של כל הפלסטינים (אזרחי ישראל ואלו שאינם) לזה של היהודים' למה שנשווה מעמד אם אנשים שאינם אזרחי המדינה? אתה כנראה באמת רוצה שמדינת ישראל תיכבש. זה מדאיג. ומה יהיה פה יום אחרי? שלטון בראשות חמאס עדיף לדעתך? אולי חיזבאללה או הג'יהאד האיסלמי? אני משתדל להיות אוביקטיבי הכי שאני יכול אבל נראה לי ששלטון ישראלי עדיף לכולם. וכתבת שאם תחילה אם הפלסטינים ירצו יהיו קודם שתי מדינות. אז למה בכלל צריך שיוויון מעמדות אם אנשים שבכה וכה יש להם מדינה לצידנו? לא כלכך ירדתי לסוף דעתך פה בקיצור.
5. מדינה שכל אזרחיה שווים אני מסכים מכל הלב. אני לא מכיר אותך לכן אני לא יודע אם אתה ישראלי מוסלמי שמרגיש אי שיוויון או פלסטיני שמרגיש כך. לכן אשאל לשני המקרים.
כישראלי מוסלמי במה אתה מרגיש חוסר שיוויון? בזמני עבר כמו שהעלת מקודם במדינות קולונליסטיות מנעו מתושבים השכלה גבוהה ותעסוקה בתפקידים בחירים. אבל כאן בארץ יש מלא מרצים באוניברסיטאות ממוצא מוסלמי ערבי, רופאים וגם בבחירות האחרונות פעם ראשונה בהסיטוריה הישראלית שמפלגה ערבית יושבת בקואליציה. אז כיצד אי השיוויון מתבטא? ואם אי שיוויון עסקינן אני מאשים אותכם שמעולם לא רציתם להשתלב ומעולם לא ראיתם אתם אותנו יחד כעם אחד ותמיד חטרתם תחתינו בכך שישבתם על הגדר.
כפלסטיני מה היית מצפה ממדינת ישראל שתפעל לשיפור מעמדך?
אין לי חברים מוסלמים שמרגישים קיפוח כלכך קשה שהם רוצים לצאת במלחמה. בבקשה תענה לי בכנות אשמח לדעת בדיוק כיצד אתה מרגיש.
בבקשה אל תראה בי כתוקפני אני פה בשביל ללמוד
אני אתחיל דווקא מהסוף: חלילה! אתה לא תוקפני, ונראה לי מאד לגיטימי לשאול ולהתעניין. אני תמיד שמח לענות לאנשים על שאלות כאלו, כי זה משהו שיהודים בישראל כמעט ולא נחשפים אליו.
רק בקטנה על עצמי: אני יהודי, גדלתי בישראל ולפני כעשור עברתי בחזרה למדינת המוצא של משפחתי (גרמניה). הייתי ציוני בילדותי ונעורי והתפקחתי עקב פעילות פוליטית וחשיפה לדברים מזעזעים שראיתי בגדה המערבית ובתוך ישראל עצמה.
אני לא יכול ולא רוצה לדבר בשם פלסטינים, אלא רק מציג את עמדתי שהתגבשה לאורך עשרים השנים האחרונות.
לנקודות:
1. יש כמה קטגוריות של "קולוניאליזם". אלו שהזכרת הן בקטגוריה אחת (אם כי דרא"פ לא מתאימה לדעתי לרשימה). ישראל נמצאת בקטגוריה אחרת: באנגלית קוראים לזה
Settler Colonialism, בעברית אני מאמין ש"חברת מתיישבים" זה תרגום מתאים. בגדול - תחשוב ארה"ב, קנדה, אוסטרליה וכו'. מדובר בקבוצה שמגיעה לארץ חדשה במטרה ליצור בה חברה חדשה שבה הם יוכלו לחיות חיים טובים יותר, בהתעלמות מוחלטת מהילידים שכבר חיים על הארץ. כחלק מהליך ההתנחלות בארץ החדשה הם דוחקים את האוכלוסיה הילידית החוצה, וכמעט תמיד מוחקים את תרבותם. זה בדיוק מה שקרה בצפון אמריקה (אירופאים כנגד אינדיאנים), אוסטרליה (אירופאים כנגד אבוריג'ינים), ניו-זילנד (אירופאים כנגד מאורים), ודרא"פ (אירופאים - בעיקר בורים הולנדים אבל גם בריטיים - כנגד מגוון רחב של תרבויות מקומיות). וכן, בישראל/פלסטין (יהודים ציונים - בעיקר אירופאים - כנגד תושביה הפלסטינים של הארץ).
כמו הקולוניאליזם שאתה הזכרת, ההתנחלות נעשית תחת חסות אימפריאליסטית. ההבדל הוא שחברת המתיישבים כמעט תמיד רוצה עצמאות מהאימפריה ששלחה אותה: האמריקאים למשל עברו מלחמה קשה אל מול הבריטים בשביל עצמאות, למרות שהאימפריה הבריטית הייתה מדינת החסות במקור. הקנדים דווקא נשארו תחת חסות בריטית למשך זמן רב, וקיבלו עצמאות ללא מאבק אלים בהליך שלקח זמן רב. וכמובן - הציונים חיפשו לקבל עצמאות מהבריטים בא"י/פלסטין.
2. אדום נחמד ענה יפה, אז אני לא אחזור על דבריו - אבל רק אוסיף שמסוף מלחמת 48' ועד אמצע שנות החמישים נעשו גירושים המוניים של פלסטינים שנשארו בתוך גבולות ישראל.
למשל באשקלון, היכן שבעידוד ממשלת ישראל (הן בעזרת תשלומים אבל גם באיומים ובאלימות) מאות משפחות פלסטיניות גורשו מ"הגטו" הפלסטיני (לא מילה שלי), שבמהלך המלחמה הם הועברו אליו, אל עבר רצועת עזה וסיני. דברים דומים התרחשו בכל רחבי הארץ תחת הממשל הצבאי על האזרחים הפלסטינים של ישראל (49'-66').
3. זה בכלל לא חייב להתרחש במלחמה, ואני כמובן אשמח מאד אם זה יהיה הליך בלתי-אלים. מה שאני מדבר עליו הוא שהרעיון הציוני של עליונות יהודית על הארץ ייגמר וישראל תהיה מדינת כל אזרחיה: בלי אדמות קק"ל, שליטה של שב"כ במערכת החינוך במגזר הערבי, חוק הלאום וחוק השבות וכו' וכו'. הליכים דומים נעשו במדינות שונות בעולם.
4. לפני שאני עונה על השאלה עצמה, לדעתי יש לך בלבול בקשר למושג "פלסטינים": מה שאנשים קוראים לו "ערביי ישראל" הם פלסטינים לכל דבר. זה אותו העם כמו הפלסטינים בגדה המערבית, ברצועת עזה, במחנות הפליטים וכו'. ממש כמו "יהודי", "פלסטיני" זה לאום ומוצא אתני. ובדיוק כמו שיהודים יכולים להיות ישראלים, גרמנים, אמריקאים וסינים - ככה פלסטינים יכולים להיות לבנונים, ירדנים, אמריקאים וישראלים. הניסיון להפריד בין הפלסטינים שהם אזרחי ישראל לשאר העם הפלסטיני הוא לדעתי ניסיון מודע ליצור "הפרד ומשול" ע"י מחיקה של הזהות הפלסטינית בקרב הפלסטינים בישראל.
עכשיו לשאלה עצמה: הפלסטינים בישראל זכאים לאזרחות שווה הן כאינדיווידואלים והן כקבוצה. כשאני מדבר על מדינת כל אזרחיה, אני מדבר על מדינה בשטחי הקו הירוק שלא מיועדת לקבוצה אתנית כזו או אחרת - אלא לכל מי שחי בה והוא אזרח. בדיוק כמו שבארה"ב זה (לפחות פורמלית) ממש לא משנה אם אתה נוצרי בלונדיני ממוצא צרפתי או אתאיסט כהה עור ממוצא לבנוני - אתה אזרח לכל דבר, והמדינה לא מיועדת בראש ובראשונה לאזרחיה הלבנים - ככה זה צריך להיות בישראל. לא יכול להיות שמדינת ישראל תהיה מיועדת ליהודי כל העולם (ואני נכלל בהם) על חשבון אזרחיה הפלסטינים. חוק השבות חייב להימחק והפליטים הפלסטינים צריכים לקבל את הזכות לסיום הפליטות, ולחזרה לארץ כאזרחים לכל דבר. כל חוק שמגדיר את מדינת ישראל כמדינה ליהודים/מדינה יהודית צריך לעבור מהעולם. אזרחיה הפלסטינים של ישראל ראויים לקבל בחזרה אדמות שנלחקו מהם, לקבל תוכניות מתאר שתאפשרנה להם התפתחות עירונית בדיוק כמו שיש ליהודים, יש להקים ערים חדשות שתיועדנה גם לאוכלוסיה הפלסטינית (מאז 48' הוקמה רק עיר אחת יעודית לפלסטינים: רהט), אוניברסיטאות ובתי חולים צריכים להיות מוקמים גם ביישובים פלסטיניים וכו' וכו' וכו'.
אסור למדינה להעדיף את אזרחיה היהודים על חשבון אזרחיה הפלסטינים ולהיפך, בכל סיטואציה.
לגבי הפלסטינים בגדה המערבית/רצועת עזה: כפי שכתבתי, הם אלו שיקבעו האם הם מעוניינים במדינה עצמאית או בהחלת החוק הישראלי על השטחים וקבלת אזרחות. אי אפשר לתקן את העוול ההיסטורי שנעשה ב-74 השנים האחרונות ביום אחד, ולכן אני מאמין שמדינה פלסטינית עצמאית לצד ישראל, שתוכל להתפתח באופן עצמאי ועם כלכלה עצמאית תהיה שלב חיובי בהשוואת מעמדם של הפלסטינים בין הים לירדן לזה של היהודים. אבל כאמור, זו רק דעתי וזו ממש לא הבחירה שלי אלא שלהם.
5. מכיוון שאני לא מוסלמי ו/או פלסטיני - קצת קשה לי לענות על השאלות האלו. אני כן יכול לענות בתור יהודי גרמני: היסטורית, האימפריה הגרמנית הייתה מדינה "נוצרית" ויהודים היו דה-פקטו אזרחים סוג ב', למרות שחוקית מעמדם היה שווה. היו המון רופאים, עו"דים ותעשיינים יהודים. ובכל זאת, הייתה אפליה קשה בכל אספקט בחיים, למשל בהקצאת אדמות, בתקציבים, ביחס התקשורת ליהודים, ביכולת להתיישב ברחבי גרמניה, באלימות משטרתית והטרדה מצד גורמי השלטון וכו'. בדיוק כמו שכולנו מסכימים שמצב היהודים בגרמניה באותה התקופה היה "נסבל" ולא יותר, ככה אני רואה את זה עבור אזרחים פלסטינים בישראל. הם פורמלית שווים (חוץ מזה שהמדינה באופן פתוח מצהירה שהיא לא מיועדת להם, דרך חוקי בסיס, חוקים אחרים והתנהלות כללית) - אבל באופן פרקטי מופלים כקבוצה על בסיס יום-יומי. למשל, העובדה שהיה בכלל צריך להיות פס"ד קעדאן ופרופקסור בכיר כתב טקסט מזעזע ומנותק מהמציאות הפרקטית של הפלסטינים בישראל (פרופ' אליאב שוחטמן) מעידה על הסיטואציה הבלתי-שווה של הפלסטינים בישראל. אם אתה רוצה מסגור קצת שונה, תחשוב על מצב השחורים בארה"ב כהקבלה.